Social Media als intern communicatiemiddel schept vertrouwen

Geplaatst door

social-media-loveSocial Media als intern communicatiemiddel schept vertrouwen binnen een organisatie. Social media zijn tegenwoordig niet meer weg te denken. Iedereen is connected; vrienden, familie, maar ook collega’s & klanten. Het is dan ook niet verrassend dat het taboe van het gebruik van social media op kantoor is vervaagd en social media juist steeds een actievere en significante rol speelt tijden werktijden.

Door middel van online platformen wordt zowel interne als externe communicatie gestimuleerd. Zakelijke barrières worden laagdrempeliger en er is direct contact tussen de werknemers, maar ook met klanten. Iedereen is connected. Social media gaat dan ook hand in hand met Het Nieuwe Werken, er kan tijd- en plaatsonafhankelijk gecommuniceerd en gewerkt worden. Medewerkers die elkaar niet op de werkvloer tegenkomen en normaliter geneigd zijn om korte vragen te laten rusten hebben nu de mogelijkheid om deze toch te stellen in een virtuele omgeving.

Een stukje vertrouwen

interne-communicatie-social-mediaHet gebruik van social media op kantoor geeft veel vrijheid aan de werknemers. De vraag is in hoeverre deze vrijheid gereguleerd moet worden. Microsoft koos onlangs om hier volledige vrijheid in te geven en op deze manier ook volledig te vertrouwen uit te stralen naar haar werknemers toe. De communicatie wordt gezien als vervanging voor een praatje bij het koffie automaat. Door de communicatie tussen haar werknemers te laten verlopen via social media en e-mail als communicatiekanaal te verwijderen blijkt de productiviteit verhoogd te worden.

Het delen en oplossen van interessante kwesties kunnen op een efficiënte en positieve manier gedaan worden. Via blogposts, documenten, foto’s en video’s worden problemen versneld opgelost en tegelijkertijd kennis gedeeld.

Nederland blijft achter

Uit onderzoek van Microsoft blijkt dat Nederland achter loopt op het gebied van het gebruik van social tools op kantoor. E-mail is het leidende communicatiemiddel in de samenwerking met collega’s. Vooral door de vrees voor productiviteitsverlies wordt er hiervan weinig gebruik gemaakt.

Op gebied van klantenservice wordt er wel hard aan getrokken. Bij Vodafone werd het aantal contactmomenten ten opzichte van vorig jaar vertienvoudigd. Ook nam contact via Twitter toe met 250%. Vodafone legt met haar webcare team focus op social business. Sinds de launch van iPhone 5 zijn de sociale kanalen drukker dan ooit. Ook voor de 3e editie van Mobiel 2012: Customer in Control, zet Vodafone de toon door via haar sociale media kanalen haar klanten te benaderen voor input voor de presentatie.

Reacties zijn gesloten.